List of publications

Book

  • (co-author with Zoltán Varga): A vámpírfilm alakváltozatai [Dracula Adaptations and Genre Variants of Vampire Myth in Film]. Budapest, Áron Kiadó - Meridián Kiadó, 2009.
  • (editor and professional advisor): A kortárs filmelmélet útjai [Routes of Present-Day Film Theory]. Budapest, Palatinus, 2004.

Edited Issues of the Quarterly on Film Theory and History 'Metropolis'

  • Hungarian Comedies 2. Metropolis 2014. no. 4.
  • Hungarian Comedies 1. Metropolis 2014 no. 3.
  • Hungarian Cinema Between 1939-1945 (with Márk Záhonyi-Ábel). Metropolis 2013 no. 2.
  • Hungarian Film Genres. Metropolis 2010 no. 1.
  • Hungarian Film Canon. Metropolis 2009 no. 3.
  • Metropolis 80-10. Metropolis 2006 no. 4.
  • Suture Theory. Metropolis 2005 no. 1.
  • East-European Film after the Fall of Communism (with Balázs Varga). Metropolis 2002 nos. 3-4.

Contributions to books

  • 'I don't need to do this, but you've got to have passion'. Shah Rukh Khan's manifold economic activities. In: Mader, Elke - Dudrah, Rajinder - Fuchs, Bernard (eds.): Shah Rukh Khan and Global Bollywood. Oxford University Press. (coming up in 2015)
  • Szülőföld a magasban. Az Emberek a havason és a magyar népi film. [Homeland in the Heights. Men on the Mountain and the Hungarian 'problems films']. In: Pintér Judit - Záhonyi-Ábel Márk (szerk.): Ember a havason - Szőts István 100. [Man on the Mountain - István Szőts' 100 Years Anniversary]. Kosztolányi Dezső Kávéház Kulturális Alapítvány, 2013. pp. 107-116.
  • "I'm with the vampires, of course". The Twilight novels and films as vampires stories. In: Mariah Larsson - Ann Steiner (eds.): Interdisciplinary Approaches to Twilight. Studies in Fiction, Media, and a Contemporary Cultural Experience. Lund: Nordic Academic Press, 2011.
  • Can Platonic ideals be represented in film? In: Pethő Ágnes (ed.): Words and Images on the Screen: Language, Literature, Moving Pictures. Cambridge Scholars Publishing, 2008. 351-359.
  • A horrorfilm és a szimbolikus rend [Horror Films and the Symbolic Order] In: Bálint, Katalin and Fecskó, Edina (eds.): A Vászon és a Dívány találkozása. Szabad asszociációk filmművészet és pszichoanalízis határvidékén [The Meeting of Screen and Sofa - Free Associations of Film and Psychoanalysis]. CD-ROM. Thalassa Alapítvány - Imágó Egyesület, 2008.
  • Az adaptáció dilemmái. Egy klasszikus-modern elbeszélés regényben és filmben [The Dillema of Adaptation. A Classic-Modern Narrative in Novel and in Film]. In: Pethő, Ágnes (ed.): Köztes képek. A filmelbeszélés színterei [Intermedial Images. Locals of Film Narrative]. Cluj-Napoca, Scientia, 2003. 295-312.
  • A magyar filmtörténet 1919-től 1945-ig Hungarian Film History from 1919 to 1945. In: A Dunánál. Magyarok a 20. században [At the Danube. Hungarians in the 20th Century]. (series of CD-ROM and books on the cultural history of Hungary Vol. 9.) CD-ROM: Enciklopédia Humana Egyesület; Book: Magyar Kódex 6. Kossuth Kiadó, 2001. 269-272.
  • Magyar filmtörténet a kezdetektől 1918-ig [Hungarian Film History from the Beginnings to 1918]. In: Kettős kötődés, az Osztrák-Magyar Monarchia [Mutual Bound. The Austro-Hungarian Monarchy] (series of CD-ROM and books on the cultural history of Hungary Vol. 8.). CD-ROM: Enciklopédia Humana Egyesület, 2000.; book: Magyar Kódex 5. Kossuth Kiadó, 2001. 276-293.

Essays

  • Humor és társadalomkép az 1931-44 közötti magyar vígjátékokban [Types of Humor and the Representation of Society in Hungarian Comedies between 1931 and 1944] Metropolis 18 (2014) no. 3.
  • Ideológiai üzenet az 1939-1944 közötti magyar filmekben - A magyar „népi film”. [Ideological Message in Hungarian Films between 1939-1944. The Hungarian „Problem Films”.] Metropolis 17 (2013) no. 2. pp. 68-76.
  • A magyar film 1939 és 1945 között. [Hungarian Cinema between 1939 and 1945 - Editorial Introduction] Metropolis 17 (2013) no. 2. pp. 6-10.
  • Ahol a szuperhős is táncra perdül. [Where Superheroes Also Dance] Filmvilág 56 (2013) no. 5. pp. 24-27.
  • Un cinéma musical. [A Musical Cinema] Théoreme no. 16. “Bollywood : industrie des images” [Bollywood: Industries of Image] (ed. Monique Dagnaud - Kristian Feigelson) Paris, Presse Sorbonne Nouvelle, 2012.
  • A románcok királya - Yash Chopra [The King of Romance - Yash Chopra] bollywoodextra.hu 2012. 10. 22. http://www.bollywoodextra.hu/erdekessegek/uj-arcok-bollywoodban
  • Bollywood Masala: Le cinéma musical de Bollywood [Bollywood Masaalaa: The Musical Cinema of Bollywood]. CinémAction no. 138. Les cinémas de l'Inde. Les années 2000 [The Cinemas of India. The Years 2000] (ed. Zeenat Saleh) Les Editions Corlet, 2011. 82-87.
  • „Az egyszerű néző cirkuszi szórakozása”. Az 1931 és 1945 közötti magyar filmek megjelenítése a magyar filmtörténeti monográfiákban. [Circus Entertainment for the Simple Viewer. The Representation of Hungarian Films of 1931-1945 in Hungarian Film History Books] Metropolis 13 (2009) no. 3. 46-57.
  • L'évolution du héros bollywoodien des années 1970 a nos jours [Alterations of the Bollywood Hero from the 1970s up to the Present] Théoreme no. 43. Du héros au super-héros. Mutations cinématographiques [From heroes to Superheroes. Cinematic Variants] (ed. Claude Forest) Presses de la Sorbonne Nouvelle, 2009. 43-52.
  • Műfajváltozat és műfajkeveredés. A bollywoodi film és a musical [Genre Variants or Genre Mixtures. Bollywood Films and the American Film Musical]. Metropolis 12 (2008) no. 3. 70-89.
  • Krrish. Filmvilág 51 (2008) no. 8. 60-61.
  • Az örkényi groteszk filmen. Fábri Zoltán Isten hozta, őrnagy úr! című adaptációja [The Grotesque of István Örkény on Film]. Apertura 3 no. 3. (Spring 2008)
  • Irodalomból film. A filmes adaptációk néhány kérdése. [From Literature to Film. Some Questions of Literary Adaptations]. Nagyvilág (August 2006) 678-692. [download]
  • A képpel felülírt szöveg. Makk Károly Macskajáték-adaptációja [Text overwritten by Images. The Film Adaptation by Károly Makk of István Örkény's Cat's Play]. Apertúra 1 no. 3. (Spring 2006)
  • Az absztrakt fogalmak filmre adaptálásának nehézsége. Thomas Mann: Halál Velencében - Luchino Visconti: Halál Velencében [The Difficulty of Adapting Abstract Concepts to the Visual Language of Film. Thomas Mann: Death in Venice - Luchino Visconti: Death in Venice]. Filmkultúra online (2005. 10. 26.)
  • Gervai András: A tanúk. [András Gervai: Witnesses. Book review] magyar.film.hu (2004. december 15.)
  • A magyar film 1945-től 1950-ig. [Hungarian Cinema Between 1945-1950]. Article for the Hungarian film history database www.filmtortenet.hu (2004. június 1.)
  • A magyar film az 1950-es években [Hungarian Cinema in the 1950s]. Article for the Hungarian film history database www.filmtortenet.hu (2004. június 1.)
  • A magyar film az 1960-as években [Hungarian Cinema in the 1960s]. Article for the Hungarian film history database www.filmtortenet.hu (2004. június 1.)
  • (Zrinyifalvi Gáborral): Bevezető a nemzeti filmtörténetek összeállításhoz. [Editorial Introduction to the number Entitled 'National Film Industries'] Metropolis 5 (2001) no. 1.
  • A nagyipari filmgyártás kialakulása. [The Formation of American Film Industry]. Filmtett 2 no. 13. (2001)
  • Az elbeszélés kialakulása [The Birth of Film Narrative]. Filmtett 2 no. 8-9.: 28-31. (2001)
  • Többet látni az életből és a fényből. Beszélgetés Illés Györggyel. [To See More from Life and Light. Interview with Cinematographer György Illés] Metropolis 4 (2000) no. 1. pp. 10-19.
  • Az elbeszélés rombolása. A francia Új Regény hatása a filmre [The Destruction of Narrative. The Influence of French Nouveau Roman on Films]. Metropolis 2 (1998) no. 2.: 52-58.
  • Relation ambivalente a la tradition dans les films hongrois des années soixante. [Ambivalent Relation to Tradition in the Hungarian Films Of the Sixties] Cahiers d'études hongroises no. 9. (1997-1998) pp. 28-34.
  • Bereményi Géza: Levédia. [Géza Bereményi: Levédia] Filmszem no. 4. (1996) p. 4.
  • Ezek a gyerekek a mi jövőbeli nézőink. Interjú Hartai Lászlóval. [These Children Will Be Our Future Spectators. Interview with László Hartai] Filmszem no. 2.(1996) p. 4.
  • Magyalerdei tudósítások. Forgatási interjú Szász Jánossal. [Shooting Report. Interview with Director János Szász] Filmszem no. 1. (1996) p. 9.
  • Antiregény és antifilm. Marguerite Duras változatai az India Songra [Anti-novel and Anti-film. Variants of India Song by Marguerite Duras]. Filmkultúra 31 no. 4.: 18-14. (1995)
  • Uralom az idő felett, avagy miért készít egy költő filmeket? [Domination of Time, or Why Does a Poet Make Films? (the Work of Jean Cocteau)] Filmkultúra 30 no. 12.: 19-16. (1994)

Film reviews

Selected Professional Translations

  • Creed, Barbara: Horror and the Monstrous Feminine: An Imaginary Abjection. (translation from English to Hungarian) Metropolis 2006 no. 1.
  • Merleau-Ponty, Maurice: The Eye and the Mind (translation form French to Hungarian with Tamás Moldvay) In: Bacsó, Béla (ed.). Phenomenon and Artwork. Kijárat Kiadó, 2002.
  • Manovich, Lev: Cinema as a Cultural Interface. (translation from English to Hungarian) Metropolis 5 (2001) no. 2.
  • “Picture is Already Developed in Things”. An Interview with Gilles Deleuze. (Translation from French to Hungarian) Metropolis 1 (1997) no. 2.
  • Krauss, Rosalind E.: The Originality of the Avant-Garde. (translation from English to Hungarian) Enigma 1994/3.